Apa itu PBS
Jawapan :
PBS merupakan satu bentuk pentaksiran yang bersifat holistik
iaitu menilai aspek kognitif (intelek), afektif (emosi dan rohani) dan
psikomotor (jasmani) selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan dan
Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR). PBS mentaksir bidang akademik dan
bukan akademik.
PBS merupakan satu bentuk pentaksiran yang dilaksanakan di
sekolah secara terancang mengikut prosedur yang ditetapkan oleh Lembaga
Peperiksaan.
PBS dikendalikan oleh pihak sekolah dan pentaksirannya
dilaksanakan oleh guru-guru mata pelajaran secara berterusan dalam proses
pengajaran dan pembelajaran.
Komponen PBS terdiri daripada Pentaksiran Sekolah,
Pentaksiran Pusat, Pentaksiran Aktiviti Jasmani, Sukan dan Kokurikulum, dan
Pentaksiran Psikometrik.
2. Adakah konsep PBS ini sesuatu yang baru?
Jawapan :
Konsep PBS bukanlah sesuatu yang baru, kerana pentaksiran
inilah yang selama ini dilaksanakan oleh guru di sekolah (kerja rumah, projek,
kuiz, soal-jawab dan lain-lain). PBS yang dicadangkan ini merupakan
penambahbaikan kepada PBS yang telah sedia dilaksana dengan memperkenalkan
pentaksiran merujuk standard dan aplikasi Sistem Pengurusan PBS (SPPBS) untuk
membantu guru merekod pencapaian murid secara berterusan.
3. Kenapa PBS perlu dilaksana sekarang?
Jawapan :
Pelaksanaan PBS adalah seiring dengan program transformasi
negara untuk menghasilkan modal insan yang bertaraf dunia.
4. Bila PBS mula dilaksanakan?
Jawapan :
PBS dilaksanakan mulai Tahun 1 pada 2011 dan penambahbaikan
UPSR pada 2016, mulai Tingkatan 1 pada 2012 dan penambahbaikan PMR pada 2014.
5. Apakah perbezaan antara PBS dengan
pentaksiran sedia ada?
Jawapan :
• PBS adalah lebih holistik dan memberi penekanan kepada
kesemua aspek JERI iaitu jasmani, emosi, rohani dan intelek berbanding kepada
pentaksiran sedia ada yang lebih memberi penumpuan kepada pencapaian akademik
melalui peperiksaan. PBS akan mentaksir proses dan produk secara formatif dan
sumatif iaitu mengamalkan konsep assessment for learning dan assessment of
learning manakala fokus utama pentaksiran sedia ada lebih kepada pencapaian
akademik murid di akhir pembelajaran yang merupakan assessment of learning.
• Dalam usaha penambahbaikan kepada pentaksiran sekolah
sedia ada, Pentaksiran Rujukan Standard diperkenalkan, iaitu menggunakan
Standard Prestasi untuk melihat kemajuan dan pertumbuhan (growth) pembelajaran
serta pencapaian prestasi seseorang murid. Ia merupakan proses mendapatkan
maklumat tentang sejauh mana murid tahu, faham dan boleh buat atau telah
menguasai apa yang dipelajari berdasarkan pernyataan standard prestasi yang
ditetapkan mengikut tahap-tahap pencapaian seperti yang dihasratkan dalam
dokumen kurikulum.
Pentaksiran Rujukan Standard tidak membandingkan pencapaian
seseorang murid dengan murid lain tetapi melapor prestasi murid dalam
pembelajaran dengan menerangkan tentang kemajuan dan pertumbuhan (growth) murid
dalam pembelajaran merujuk kepada pernyataan standard.
• PBS juga memberi pengiktirafan dan autonomi kepada guru
untuk melaksanakan pentaksiran formatif dan sumatif yang berasaskan sekolah.
Ini akan dapat meningkatkan integriti dan kredibiliti profesion perguruan
kerana guru merupakan orang yang paling sesuai untuk mentaksir murid masing-masing
kerana mereka:
- boleh memantau perkembangan murid secara berterusan
- boleh memberi maklum balas yang membina untuk
penambahbaikan pembelajaran murid
- lebih memahami konteks yang sesuai dengan persekitaran dan
perkembangan murid
- mentaksir dan memberi maklum balas berpandukan standard
prestasi.
6. Apakah standard prestasi?
Jawapan :
Standard Prestasi merupakan satu pernyataan yang menerangkan
tentang pencapaian atau penguasaan seseorang individu dalam sesuatu bidang yang
telah dilalui dalam satu tempoh pembelajaran berdasarkan satu penanda aras
(benchmark) yang telah dikenal pasti. Standard Prestasi memandu pentaksir
bagaimana aktiviti pentaksiran boleh dan dapat dilaksanakan secara adil dan
berfokus merujuk kepada standard yang ditetapkan.
7. Bagaimana penjaminan kualiti PBS dapat
dilaksanakan?
Jawapan :
Penjaminan kualiti bagi pelaksanaan PBS dapat dicapai
melalui:
• Pementoran
• Penyelarasan
• Pemantauan
• Pengesanan
• Pementoran PBS adalah proses membantu, memudah cara dan
membimbing guru untuk melaksanakan PBS mengikut prinsip dan prosedur
pelaksanaan yang ditetapkan.
• Pemantauan ialah satu proses untuk mendapatkan maklumat
dan memastikan pentaksiran dilaksanakan mengikut prosedur dan garis panduan
yang ditetapkan agar mempunyai kesahan dan kebolehpercayaan.
• Penyelarasan PBS adalah proses penyeragaman skor merujuk
kepada Standard Prestasi yang disediakan atau berdasarkan rubrik sesuatu
tugasan.
• Pengesanan PBS adalah proses memastikan kekuatan dan
keberkesanan instrumen pentaksiran dalam pelaksanaan PBS.
8. Bagaimana ibu bapa mendapat maklum balas
mengenai perkembangan pembelajaran anak-anak mereka?
Jawapan :
Laporan deskriptif dan formatif dapat dibuat melalui SPPBS
pada bila-bila masa sekiranya diperlukan. Sistem ini juga menyimpan maklumat
perkembangan murid daripada Tahun 1 hinggalah ke Tingkatan 5 (life-time data
base).
9. Bagaimana hasil pentaksiran berguna untuk
murid?
Jawapan :
Maklum balas yang diberi berdasarkan standard prestasi boleh
membantu murid mengenalpasti kekuatan, kelemahan, kesilapan dan apa yang perlu
dibaiki, bagaimana perlu diperbaiki untuk memberi hasil yang lebih baik.
Maklum balas yang memberi makna boleh membantu murid tentang
tujuan dan perkembangan pembelajaran mereka. Keadaan inilah yang memberi
motivasi untuk mencuba lagi bagi meningkatkan prestasi mereka di masa hadapan.
10. Apakah nilai UPSR dan PMR dalam PBS?
Jawapan :
PBS untuk penambahbaikan UPSR dan PMR masih tetap bernilai
dari segi pembentukan modal insan yang holistik tetapi tidak lagi high stake
kerana pentaksiran dijalankan secara berterusan dan menyeluruh.
11. Bolehkah pentaksiran yang dibuat guru
dipercayai?
Jawapan :
Guru merupakan orang yang paling sesuai untuk mentaksir
murid masing-masing kerana mereka:
- boleh memantau perkembangan murid secara berterusan
- boleh memberi maklum balas yang membina untuk
penambahbaikan pembelajaran murid
- lebih memahami konteks yang sesuai dengan persekitaran dan
perkembangan murid
- mentaksir dan memberi maklum balas berpandukan standard
prestasi
12. Apakah guru sudah bersedia untuk
melaksanakan PBS?
Jawapan :
Setiap guru merupakan guru terlatih yang mempunyai asas
pengajaran dan pembelajaran tetapi akan diberi pendedahan semula tentang
Pentaksiran Berasaskan Sekolah.
No comments:
Post a Comment